Servei de mediació

Servei de Mediació Escolar 

FORMULARI DE SOL·LICITUD

Què és la mediació escolar? 
La mediació escolar és una oportunitat d’aprenentatge, quan el conflicte s’aborda des d’una vessant pedagògica. És liderada per professionals del centre, que garanteixen un espai de seguretat i confiança, sempre, des d’una via pacífica, equitativa i lliure per afrontar les dificultats que hagin pogut sorgir entre les persones implicades. Es base en el respecte mutu per treballar amb l’altre. Sent tota la comunitat educativa susceptible a poder fer ús del servei (alumnat, famílies, professorat).

La mediació és 
Un procés de comunicació horitzontal a tres bandes, en el qual el/la mediador/a crea les condicions, per tal que els protagonistes del conflicte puguin compartir inquietuds i plantejaments, punts de vista i limitacions, amb l’ànim d’abordar el conflicte i posar-se d’acord. 
Esdevé una via alternativa, voluntària i confidencial d’explorar els conflictes en què els protagonistes prenen les pròpies decisions per consens i des de la consciència i la responsabilitat. Mediar és de persones valentes i intel·ligents. 

Principis de la mediació escolar 
1. Voluntariat: les persones implicades en el conflicte són lliures d’acollir-se o no a la mediació, i de desistir-ne en qualsevol moment del procés. 
2. Imparcialitat: el mediador/a ajuda als participants a assolir l’acord pertinent sense imposar cap solució, ni mesura concreta, ni prendre-hi part.  La persona mediadora no pot tenir cap relació directa amb els fets que han originat el conflicte.
3. Confidencialitat: tot el què es parla durant el procés de mediació, no es pot explicar a terceres persones, sense un acord previ (llevat dels casos previstos per la normativa vigent). S’informarà als tutors/es que s’està portant a terme un procés de mediació (sense exposar-ne el detall del contingut). 
4. Caràcter personalíssim: l’assistència de les persones implicades a les sessions és imprescindible, sense que sigui possible derivar-hi cap representant o intermediari.

Com funciona el servei de mediació escolar?
Quan es produeix un conflicte que, per algun motiu, no pot ser conduit constructivament pels protagonistes, aquests poden accedir al servei de mediació –sempre i quan sigui apropiat segons la normativa del centre-. 

L’accés al servei pot ser suggerit per una de les parts en conflicte, ambdues, alguna persona indirectament implicada o, fins i tot, un observador casual. I pot ser per diferents vies:
  • Web del centre on es pot omplir un formulari on-line.
  • Imprès a  consergeria. 
  • Mail del servei: mediacio@idc.cat
  • Contactar directament amb els mediadors.
  • Des de la Comissió de Convivència.

La mediació deixa de ser recomanable quan: 
  • Els protagonistes estan massa afectats per parlar del què ha passat. 
  • El conflicte resulta ser una amenaça o vexació, s’ha emprat violència o intimidació i/o són faltes de respecte sistèmiques contràries a les normes de convivència del centre. 
  • Sospites que una part intenta abusar de la mediació per fer escalar encara més el conflicte (mitjançant amenaces, obtenir informació, per quedar bé, obtenir el favor dels altres…). 
  • Incapacitat per escoltar i poder negociar acords per alguna de les parts, impossibilitant-los seure a la taula de mediació. 
 
 
Institut Damià Campeny
Plaça dels Bous, 5. 08301 Mataró
Tel. 937 554 730
a8021302@xtec.cat